Obecne czasy nie sprzyja dbaniu o sylwetkę. Siłownie są nieczynne, możliwy czas spędzony na dworze został ograniczony do minimum. Należy jednak pamiętać, że zły trening to taki, który się nie odbył, a wymarzoną sylwetkę można zbudować niezależnie od miejsca wykonywanych ćwiczeń.

 

Aktualnie jedyną możliwością są domowe treningi. Wszędobylskie rozpraszacze oraz brak motywacji w postaci innych ćwiczących osób na pewno będzie znacznym utrudnieniem. Warto pomyśleć nad zebraniem grupy znajomych, którzy również chcą rozpocząć domowe ćwiczenia. Wspólna motywacja, a może zbiorowy trening przez Skype`a na pewno pomogą w zachowaniu systematyczności. Przy okazji można popracować też nad organizacją pracy, która umożliwi Ci wygospodarowanie czasu na ćwiczenia.

 

Na początku należy obrać sobie cel i założyć, jakie efekty chcesz osiągnąć. Ważnym elementem ćwiczeń w domu jest wiedza, jak je poprawnie wykonywać. Jeśli chcesz usunąć nadmiar tkanki tłuszczowej, skup się na ćwiczeniach interwałowych, obwodowych, siłowych i wytrzymałościowo-kondycyjnych. Jeśli Twoim celem jest rozbudowa masy mięśniowej, wykonuj ćwiczenia interwałowe, obwodowe i siłowe. Obydwa treningi nie różnią się znacznie od siebie. Należy też pamiętać, że jeśli chcesz zredukować tkankę tłuszczową, Twoja dieta powinna utrzymywać deficyt kaloryczny, a to wiąże się ze spożywaniem mniejszej ilości kalorii, niż potrzebujesz. W przypadku chęci zbudowania masy mięśniowej należy natomiast utrzymać nadwyżkę kaloryczną, czyli dostarczać więcej kalorii, niż aktualnie Ci potrzeba.

 

Rzeczy, o których należy pamiętać podczas wykonywania treningów w domu:

  • Ćwicz regularnie – na początku Twój zapał będzie niewątpliwie większy. Jednak czy zdołasz utrzymać tę regularność? Już dwa treningi tygodniowo mogą być bardzo skuteczne.
  • Zwiększaj intensywność treningów – osoby, które zaczynają swoją przygodę z ćwiczeniami, bardzo szybko widzą pierwsze efekty, jednak organizm przyzwyczaja się do ciężkich treningów. Ważne jest stosowanie progresji.
  • Zmieniaj ćwiczenia – każdy ma swoje ulubione ćwiczenia, a także takie, za którymi nie przepada. Omijamy je szerokim łukiem, nieraz zapominając, że mogą przynieść najlepsze korzyści. Należy się przełamać i nie opuszczać żadnego ćwiczenia z planu treningowego.
  • Odpowiednia technika – początkujące osoby mogą mieć problem z tym punktem. Nie skupiaj się na tym, żeby wykonać jak najwięcej powtórzeń, lecz na tym, żeby wykonać je jak najlepiej technicznie. Nie od razu Twoje ćwiczenia będą idealne, lecz postaraj się stopniowo poprawiać swoją technikę.
  • Zwracaj uwagę na ból – jest to bardzo ważny punkt. Jeśli odczuwasz ból w trakcie wykonywania ćwiczeń, to znak, że powinieneś przerwać jego wykonywanie. Szczególnie dla osób początkujących treningi na granicy wytrzymałości nie są bezpieczne.
  • Nie ćwicz codziennie – najlepszym rozwiązaniem są treningi 3–4 razy w tygodniu.
  • Pamiętaj o całym ciele – w trakcie jednego treningu nie zapominaj o żadnej partii mięśniowej, upewnij się, że ćwiczenia obejmują wszystkie grupy mięśniowe górnej i dolnej części ciała, mięśnie pleców oraz brzucha.

 

Początkowo nie musisz inwestować w drogie sprzęty. Wstępnie wystarczy Ci wygodny strój, buty oraz mata do ćwiczeń, a trening wykonasz z wagą własnego ciała. Stopniowo zwiększaj trudność i dokupuj potrzebny sprzęt. Najpierw zakup gumy, które są najbardziej wszechstronnym i ekonomicznym rozwiązaniem.

 

W internecie na pewno znajdziesz wiele przykładów domowych treningów, włącznie z filmami instruktażowymi, jak je wykonywać. Regularny ruch, oprócz wymodelowanej sylwetki, korzystnie wpłynie na Twoje zdrowie psychiczne oraz zapewni stały dopływ endorfin, co obecnie jest szczególnie ważne.